Kijk eerst of jezelf de storing kan oplossen. Is er bijvoorbeeld gewoon stroom en doet het internet het? Lukt dit niet dan kun je altijd bellen met onze 24 uurs storingsdienst op 053 4760360.
Kijk of er ergens een deur open staat (meterkastdeur ook). Is dit niet het geval volg dan de volgende stappen:
Helaas komt het toch soms voor dat een melder vals alarm kan geven. Dit kan meerdere oorzaken hebben:
Wij adviseren om bij 1 vals alarm meldingen het nog even aan te kijken. Mocht deze zelfde melder toch nog een keer een valse melding geven dan komen wij uiteraard langs. In overleg met u vervangen wij dan deze melder.
Kijk of je nog bij de oude gegevens van de app kan of dat een mede gebruiker de app nog heeft. In de app staan alle gegevens om te verbinden met het alarmsysteem, behalve de pincode van het alarm. Als je deze goed overneemt kun je weer verbinding maken met je eigen pincode. Lukt dit niet neem dan contact met ons op.
Veel alarmsystemen hebben nog verbinding met de meldkamer via een oude telefoonverbinding. Hierbij gaat het dan vaak om een analoge PSTN lijn. In de loop van tijd worden deze lijnen opgeheven. Het is daarom belangrijk om het alarmsysteem om te zetten naar een IP (internet) alarmsysteem. Het alarmsysteem maakt dan via internet verbinding met de meldkamer. Bijkomend voordeel is dat er verbinding kan worden gemaakt met een app op de telefoon. Daarnaast kan Alarm Wesa via een externe verbinding inloggen in het alarmsysteem om zo storingen op te lossen en instellingen aan te passen.
Kijk eerst waarom en waar het brandalarm is afgegaan. Bij een vals alarm kun je het alarm resetten als volgt:
1. Indien de rookmelders zijn aangesloten op het alarmsysteem schakel het alarm eerst uit door een normale uitschakeling. Druk vervolgens 2 x op de knop B.
2. Indien de rookmelders zijn aangesloten op een brandmeldinstallatie kijk dan of er een logboek aanwezig is. In het logboek zit een handleiding hoe het brandmeldsysteem te resetten is. Noteer ook in dit logboek welke melder alarm heeft gegeven.
Kijk eerst waarom er een handbrandmelder is ingedrukt en indien nodig ontruim het pand. In de entree hangt de brandmeldcentrale. Zorg eerst ervoor dat de sirenes/signaalgevers stop worden gezet. Vervolgens kun je met de zwarte sleutel de handbrandmelder resetten door deze onderin te steken en de melder goed dicht te drukken. Daarna kan pas de brandmeldcentrale worden gereset.
Zorg dat er een duidelijk plan ligt om een ontruimingsoefening te doen. Zorg als eerste dat de meldkamer op de hoogte is, bel hiervoor met de meldkamer (SMC telefoonnummer 0344 678900). Zorg dat er iemand aanwezig die weet hoe de brandmeldcentrale werkt en dat er eventueel een sleutel aanwezig is om de brandmeldcentrale of handbrandmelder te resetten.
Maak vervolgens een alarm op de brandmeldcentrale, bij een rookmelder of bij een handbrandmelder. Voer de ontruimingsoefeningen uit. Als de oefening klaar is reset dan de brandmeldcentrale, vul het logboek in en meld de oefening af bij de meldkamer.
Kijk eerst goed of de internetverbinding goed werkt. Als dit zo is neem dan contact op met ons op 053-4760360. Mocht je toch een vraag hebben voor de meldkamer neem dan contact op met SMC alarmcentrale. Deze kun je bereiken op het volgende nummer 0344- 678900.