Veelgestelde vragen

Kijk eerst of jezelf de storing kan oplossen. Is er bijvoorbeeld gewoon stroom en doet het internet het? Lukt dit niet dan kun je altijd bellen met onze 24 uurs storingsdienst op 053 4760360.

Kijk of er ergens een deur open staat (meterkastdeur ook). Is dit niet het geval volg dan de volgende stappen:

  1. Schakel het systeem in
  2. In het display komt een melding met een zone/ melder.
  3. Loop naar deze zone/ melder toe. Dit is een melder waarop een geel ledje brandt.
  4. Loop diagonaal door de ruimte tot dat het rode ledje brandt.
  5. Probeer het alarmsysteem opnieuw in te schakelen.

Helaas komt het toch soms voor dat een melder vals alarm kan geven. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • Spinnen en spinnenwebben rondom de melder, is de melder goed schoon?
  • Zijn er warmtebronnen die snel van temperatuur wisselen?
  • Objecten voor de melder, denk hierbij aan gordijnen, slingers of andere objecten.
  • Verouderde melder, hoe oud is de melder die vals alarm geeft?

Wij adviseren om bij 1 vals alarm meldingen het nog even aan te kijken. Mocht deze zelfde melder toch nog een keer een valse melding geven dan komen wij uiteraard langs. In overleg met u vervangen wij dan deze melder.

Kijk of je nog bij de oude gegevens van de app kan of dat een mede gebruiker de app nog heeft. In de app staan alle gegevens om te verbinden met het alarmsysteem, behalve de pincode van het alarm. Als je deze goed overneemt kun je weer verbinding maken met je eigen pincode. Lukt dit niet neem dan contact met ons op.

Veel alarmsystemen hebben nog verbinding met de meldkamer via een oude telefoonverbinding. Hierbij gaat het dan vaak om een analoge PSTN lijn. In de loop van tijd worden deze lijnen opgeheven. Het is daarom belangrijk om het alarmsysteem om te zetten naar een IP (internet) alarmsysteem. Het alarmsysteem maakt dan via internet verbinding met de meldkamer. Bijkomend voordeel is dat er verbinding kan worden gemaakt met een app op de telefoon. Daarnaast kan Alarm Wesa via een externe verbinding inloggen in het alarmsysteem om zo storingen op te lossen en instellingen aan te passen.

Wij kunnen u volledig ontzorgen als de verzekering een alarm certificaat eist conform de VRKI 2.0. In een advies gesprek maken wij samen met u een beveiligingsplan om zo aan alle eisen te voldoen van de verzekering. Neem hiervoor contact op met ons.

Kijk eerst waarom en waar het brandalarm is afgegaan. Bij een vals alarm kun je het alarm resetten als volgt:

1. Indien de rookmelders zijn aangesloten op het alarmsysteem schakel het alarm eerst uit door een normale uitschakeling. Druk vervolgens 2 x op de knop B.
2. Indien de rookmelders zijn aangesloten op een brandmeldinstallatie kijk dan of er een logboek aanwezig is. In het logboek zit een handleiding hoe het brandmeldsysteem te resetten is. Noteer ook in dit logboek welke melder alarm heeft gegeven.

Kijk eerst waarom er een handbrandmelder is ingedrukt en indien nodig ontruim het pand. In de entree hangt de brandmeldcentrale. Zorg eerst ervoor dat de sirenes/signaalgevers stop worden gezet. Vervolgens kun je met de zwarte sleutel de handbrandmelder resetten door deze onderin te steken en de melder goed dicht te drukken. Daarna kan pas de brandmeldcentrale worden gereset.

Zorg dat er een duidelijk plan ligt om een ontruimingsoefening te doen. Zorg als eerste dat de meldkamer op de hoogte is, bel hiervoor met de meldkamer (SMC telefoonnummer 0344 678900). Zorg dat er iemand aanwezig die weet hoe de brandmeldcentrale werkt en dat er eventueel een sleutel aanwezig is om de brandmeldcentrale of handbrandmelder te resetten.

Maak vervolgens een alarm op de brandmeldcentrale, bij een rookmelder of bij een handbrandmelder. Voer de ontruimingsoefeningen uit. Als de oefening klaar is reset dan de brandmeldcentrale, vul het logboek in en meld de oefening af bij de meldkamer.

Kijk eerst goed of de internetverbinding goed werkt. Als dit zo is neem dan contact op met ons op 053-4760360. Mocht je toch een vraag hebben voor de meldkamer neem dan contact op met SMC alarmcentrale. Deze kun je bereiken op het volgende nummer 0344- 678900.

Veel moderne alarmsystemen zijn te bedienen via een app. Alarm Wesa helpt je bij het instellen van de juiste app en verbinding. Vraag ons om hulp bij installatie of als je problemen ervaart met de app.

Een inbraakmelding ontstaat door een geactiveerde bewegingssensor of magneetcontact. Een sabotage-alarm wordt gegeven als iemand probeert het systeem te manipuleren of openen.

Ja, de meeste systemen zijn modulair uit te breiden met rookmelders, camera’s, CO-melders of zelfs domotica. Wij adviseren graag welke uitbreidingen passen bij jouw situatie.

Een knipperende led kan wijzen op een laag batterijniveau, een storing of een storing in de verbinding. Raadpleeg de handleiding of neem contact op voor hulp.

Jaarlijks onderhoud is aanbevolen om je alarmsysteem betrouwbaar te houden. Alarm Wesa biedt onderhoudscontracten met jaarlijkse controle en updates.

Bij bepaalde risicoklassen eist de verzekering een gecertificeerd alarmsysteem. Wij kunnen dit leveren en helpen met de juiste documentatie.

Als je systeem gekoppeld is aan een meldkamer, word je automatisch gebeld bij een alarm. Je kunt ook instellen wie als eerste gewaarschuwd moet worden.

Ja, met een IP-verbinding en app kun je wereldwijd je systeem aan- of uitzetten en meldingen ontvangen. Wij zorgen voor een veilige koppeling.

Na een stroomstoring moet het systeem zichzelf herstellen. Werkt dat niet automatisch? Probeer het systeem te resetten via de centrale of neem contact met ons op.

Moderne draadloze alarmsystemen zijn net zo betrouwbaar als bekabelde systemen, mits ze goed geïnstalleerd en onderhouden zijn. Wij zorgen voor de juiste beveiliging tegen storingen en sabotage.